mandag den 6. december 2010

Koldthævede morgen boller


Jeg vil så gerne servere noget sundt og nærende morgenbrød for min mand og mine børn. Men da jeg ikke er særlig morgenfrisk, springer jeg til tider over hvor gærdet er lavest, og finder mig selv på vej til bageren lørdag og søndag morgen. Og jeg bliver lige skuffet hver gang. Jeg synes simpelthen ikke der er nok føde i de tørre rundstykker, som så oven i købet koster 5,50 kr. stykket.
Så  derfor er jeg meget lykkelig, over at jeg nu har fundet denne fantastiske opskrift på koldthævede morgen boller i mine gemmer. Jeg tror opskriften er fra Amo, men er ikke sikker, for det var et gammelt udklip.
Så nu kan jeg nemt ælte dejen sammen om aftenen, og så bare smide med i ovnen om morgenen. Og både manden og ungerne er vilde med dem :)
Rigtig god fornøjelse.

Koldthævede morgen boller

Ca. 12 stk.
750 g. Hvedemel
150 g. Havregryn
7 dl. Vand
25 g. Gær
1 spsk. Honning
½ spsk. Salt
3 spsk. Olie
Evt. pynt blå birkes eller havergryn

Dag 1:
1. Rør gæren ud i koldt vand, og tilsæt salt, olie, honning og havergryn.
2. Rør melet i lidt ad gangen og rør den glat. Dejen skal være meget blød og klistret. Du behøver ikke ælte den, men blot røre den sammen.
3. Kom film over skålen og sæt den på køl natten over.

Dag 2:
1. Om morgenen tager du dejen ud af køleskabet. Kom vand på hænderne, og form 12 boller, sæt dem på en bageplade. Lad bollerne hvile mens ovnen varmer op.
2. Drys evt. med birkes eller havergryn.

Bagetid: 18-20 min. på midterste rille ved 220 C. (Varmluft 200 C)
Lad bollerne køle af på en rist.

Ingen kommentarer: