tirsdag den 14. december 2010

Nemme Boller


De her boller er super lækre og meget nemme og hurtige at lave.

Her kommer opskriften:

Nemme Boller

Ca. 20 stk.

500 g. Mel
100 g. Smør eller margarine
50 g. Gær
3 dl. Mælk
1 tsk. Salt
1 tsk. Sukker
evt. sesamfrø

1. Margarinen smuldres i melet. Lun mælken og rør gæren i. Tilsæt de øvrige ingredienser.
2. Ælt dejen sammen, til den er smidig og elastisk.
3. Lad den hæve, lunt og tildækket, i ca. 30 min.
4. Sæt et ovnfast fad med vand i bunden af ovnen. Varm ovnen op til 50 - 80 C. Min ovn starter ved 80 C. Så det er lidt efter hvilken ovn man har.
Form dejen til 20 boller og pensel dem med æg. Drys evt. med sesamfrø.
Lad bollerne hæve i den lune ovn i ca. 15 min. Derefter skrues ovnen op på 200 C. Og bollerne bages færdig i ca. 10-12 min. Køl bollerne af på en rist.

TIPS : Når du skal pensle bollerne med æg, kan man godt putte en smule koldt vand, og et nip salt ned til æget. Så bliver æget mere lind og nemmere at pensle på. Dette lærte jeg af en gammel bagermester :)



Ingen kommentarer: