tirsdag den 14. december 2010

Vaniljekranse



I går lavede jeg vaniljekranse, sammen med familien. Min søn på 7 år synes at det var skønt at få lov til at dreje håndsvinget på kødhakkeren. Dog med hjælp fra far ;) Min datter på snart 3 år synes hvis at det var sjovest at smage...
Den her opskrift er helt fantastisk, og smager virkelig af vanilje. Jeg undrede mig godt nok lidt da jeg så at hele vaniljestangen skal i, men det giver den helt rigtige julede vaniljekranse smag. I opskriften blender man hele vaniljestænger med sukker og det bedste tidspunkt er når det sorte vaniljesukker er blendet og fylder køkkenet med den sødlige vaniljeduft.
Jeg har lånt opskriften af Camilla hudtloff, som bager nogle skønne kager.

Her er opskriften.
Vaniljekranse
250 g hvedemel, blandet med
½ tsk hjortetaksalt
1 vaniljestang
125 g sukker
75 g meget finthakkede, smuttede mandler
200 g smør
ca. ½ æg
Klip vaniljestangen i små stykker og blend dem med sukkeret. Bland dette duftende vaniljesukker med mel, tilsæt mandler og små stykkersmør, og ælt dejen med lidt sammenpisket æg. Lad den hvile koldt i mindst ½ time før den sprøjtes ud i kranse. Bag kagerne i en 200 grader varm ovn i ca. 8 minutter.

Ingen kommentarer: