mandag den 31. januar 2011

Fastelavnsboller



Boller op boller ned, boller vil jeg have...

Jeg elsker fastelavnsboller, og jeg synes det er skønt at overraske ungerne når de kommer hjem fra børnehave og skole, med nogle lækre fastelavnsboller med creme.
Denne her gang har jeg selv kogt cremen, og den er god bagefast, så fyldet bliver i bollerne, og ikke ender på bagepladen. Og så smager den bare skønt af vanilje.

God Fornøjelse :)




Fastelavnsboller

24 stk.

500 g. mel
200 g. smør
50 g. sukker
50 g. gær
2 dl. mælk
2 æg
1 tsk. salt
½ tsk. kardemomme

Lun mælken til 37 grader og opløs gæren heri. Ælt mel og de øvrige ingredienser i til en ensartet dej.
Lad den hæve, lunt og tildækket, til dobbelt størrelse, ca. 30 min.
Del dejn i 3 lige store dele. Form dem til kugler og lad dem hvile i 2-3 min.
Rul hver kugle ud til en pølse, og del dem i hver 8 stykker og form dem til boller.
Tryk eller rul hver bolle ud til en firkant. Kom fyldet på midten og luk bollen ved at samle de 4 hjørner på midten.
Sæt bollerne på en bageplade, med samlingen nederst.
Pensl med sammenpisket æg, og bag dem i ca. 15 min. i en 220 C. forvarmet ovn.
Lad bollerne køle helt af inden du pynter dem med glasur.

Kogt Creme

2 dl. mælk
kornene af 1 stang vanilje
3 æggeblommer
25 g. sukker
1 tsk. mel

Æggeblommerne røres med vanilje, sukker og mel.
Bring mælken i kog, med den tomme vanilje stang. Der sidder masser af smag i den tomme skal.
Tag vanilje stangen op og hæld den kogende mælk i æggemassen under omrøring.
Hæld cremen tilbage i gryden og varm den igennem til cremen bliver tyk.
Lad cremen køle af.

Ingen kommentarer: