tirsdag den 25. januar 2011

Grove Hveder


Efter at have været et smut på hospitalet og få fjernet mandler og polypper, samt 14 dage hvor jeg næsten ikke kunne spise, er jeg ved at være frisk igen. Og straks så melder trangen til lækre hjemme bagte boller sig.
Alle her i familien er enige om at de her grove hveder er de bedste boller i verden. De er super lækre og luftige og mætter godt. Selv vores søn som er meget kræsen og slet ikke vil have noget med kerner i, spiser dem med velbehag. Hemmeligheden er at der er ristede solsikkekerner i som er blendet...
At de så også er nemme at lave er jo bare et plus...

Her kommer opskriften. God fornøjelse :)


Grove Hveder

24 stk.

1 kg. hvedemel
100 g. fuldkorns hvedemel
125 g. solsikkekerner
200 g. smeltet smør
100 g. gær
1 æg
6 dl. vand
2 spsk. sukker
2 tsk. salt
1 tsk. kardemomme

Rist solsikkekernerne i ovnen ved 200 C. i ca. 8 min, og knus dem i en blender.
Opløs gæren i håndvarmt vand. Tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen til den er ensartet og lad den hæve, lunt og tildækket, i ca. 30 min.
Slå dejen sammen og tril den ud til en lang pølse. Del den i 24 lige store stykker. Form bollerne, og sæt dem tæt på en bradepande.
Lad dem efterhæve lunt og tildækket, i ca. 30 min.
Pensl med æg. Bag dem i ca. 20 min. ved 220 C. midt i ovnen.

Man kan evt. flække bollerne, når de er afkølede og riste dem på nederste rille i en 220 C. varm ovn i ca 10 min. Men de er altså også bare lækre som de er ;)

Ingen kommentarer: