lørdag den 1. januar 2011

Minnie Kage




Nytårsaftens dag er også min datters fødselsdag, og hun har den sidste måned ønsket sig en minnie kage til hendes 3 års fødselsdag. Da jeg ikke har laver så mange fondant kager vidste jeg godt at det ville blive en stor udfordring for mig at lave den. Men når tøse barnet ønsker sig en minnie kage, så er det jo det man laver.
Jeg har altid haft lidt problemer med min sorte fondant, den bliver simpelthen for tør. Og ja det skete også for mig denne gang, så den er blevet lappet lidt her og der. Men det blev til sidst til en minnie kage, og Cecilie var over lykkelig. At den så også smagte godt var jo kun et plus...
Da det var nytårsaften, og vi også skulle have gæster til aften, havde jeg simpelt hen ikke tid til at lave fyld til kagen, så det er ren chokoladekage.

Den er smurt på med chokolade creme som er:

250 g. mørk chokolade
2,5 dl. fløde

Kog fløden op og hæld dem over den mørke chokolade, og lad chokoladen smelte sammen med fløden. Sæt den på køl til den har en smørbar konsistens.

Her kommer opskriften på chokoladekagen:

Chokoladekage

16 pers.

300 g. smør
300 g. sukker
5 æg
1 dl. mælk eller appelsin juice
300 g. mel
2 tsk. bagepulver
100 g. kakao
evt. 150 g. grofthakket mørk chokolade

Rør smør og sukker sammen til det er let og luftigt. Tilsæt æggene 1 ad gangen, og rør massen godt sammen mellem hvert æg.
Tilsæt derefter mælk eller juice.
Bland mel, kakao og bagepulver sammen og rør det i dejen.
Hvis du vil have chokolade i skal det røres i til sidst.
Kom dejen i en bradepande ca. 40x40 cm., bageform eller springform og forvarm ovnen til 180 C.
Bag kagen i ca. 1 time og lad den køle af i formen




Ingen kommentarer: