tirsdag den 22. februar 2011

Madpakkebrød: Spinat Boller


Vinter ferien er over os her i det nordjyske, og der hygges med slik, pizza og kage. Men nu har jeg jo også muligheden for at komme lidt forud, og bage nogle lækre madpakkebrød til skole og børnehave. De smager rigtig godt og slet ikke "sundt" som man måske skulle tro de ville med spinat. Min søn er meget kræsen, og stod også med en sur mine og spurgte om det var spinat jeg havde puttet i. Jeg stak ham en lille røver og sagde at det bare var grøn farve, sådan noget som man også bruget til slik. Og ja det virkede, han spiste bollerne med velbehag og sagde at de bare var gode. Bagefter fortalte jeg ham at det var spinat, det kom noget bag på ham. Men nu har han lovet mig at smage på maden inden han siger at han ikke kan li det, så det håber jeg på holder ved :)
De er nemme at lave de her boller, og er gode at fryse ned og så bare tø op dagen før de skal i madpakken.


Spinat Boller

Ca. 24 stk.

800 g. mel
100 g. grahamsmel
5 dl. danskvand (alm. vand kan også bruges )
50 g. gær
150 g. optøet spinat (sørg for at det ikke er for koldt når det kommes i )
250 g. yoghurt naturel
2 tsk. sukker
2 tsk. groft salt
75 g. solsikkekerner

Rør gæren ud i danskvandet. Tilsæt spinat, yoghurt, salt, sukker, solsikkekerner og grahamsmel.
Rør melet i lidt ad gangen, ælt dejen til den er glat og smidig og lad den hæve, lunt og tildækket, ca. 50 min.
Del dejen i 24 stykker og form dem til boller. Læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad bollerne hæve yderligere 30 min. Pensl med æg og bag dem ved 225 C. i ca. 15 min.

Ingen kommentarer: