mandag den 28. februar 2011

Morgenbrød : Æblehorn, Jødekager og Spandauere



På torsdag har min mor fødselsdag, og i den anledning havde hun damerne fra "gåholdet" til morgen kaffe i dag. Jeg havde lovet at stille op med noget blandet morgenbrød, så jeg var i gang så snart børnene var ude af døren her til morgen.
Jeg har fundet en opskrift på 1 dej, som alt efter fyldet kan blive til flere slags morgenbrød. Smart smart. Jeg ændrede lidt i opskrifterne, så de blev som jeg ville have dem.
Min mor blev meget glad for kagerne, og det lød til at gæsterne nød dem :)

Jeg har lavet dobbelt portion af dejen og delt den i 3, og lavet 3 forskellige kager af den samme dej.


Grunddej :

250 g. mel
125 g. smør
40 g. gær
1 1/4 dl. mælk
1½ tsk. sukker
½ tsk. salt

Smuldr smørret i melet. Rør gæren ud i den kolde mælk og hæld det i melblandingen. Tilsæt sukker og salt.
Ælt til dejen er ensartet. Lad dejen hvile i 5 min.

Remonce :

100 g. sukker og 100 g. smør røres sammen til det er luftigt.

Kogt Kage Creme :2 dl. mælk
kornene af 1 stang vanilje
3 æggeblommer
25 g. sukker
1 tsk. mel

Æggeblommerne røres med vanilje, sukker og mel.
Bring mælken i kog, med den tomme vanilje stang. Der sidder masser af smag i den tomme skal.
Tag vanilje stangen op og hæld den kogende mælk i æggemassen under omrøring.
Hæld cremen tilbage i gryden og varm den igennem til cremen bliver tyk.
Lad cremen køle af.

Æblehorn :

16 stk.

1 del grunddej
Æblegrød
Remonce
Hakkede nødder

Del dejen i 4 lige store stykker. Rul hvert stykke ud til ca. 16x16 cm. Del hvert stykke i 4 trekanter og fordel æblegrød, remonce og de hakkede nødder på trekanterne i den brede ende.
Rul hver trekant fra den brede mod spidsen og bøj dem til horn.
Lad dem hæve lunt og tildækket i ca. 20 min.
Pensl med æg og drys med sukker og hakkede nødder. Bages i ca. 15 min. ved 200 C.

Jødekager :

12 stk.

1 portion grunddej
Remonce med 1 tsk. kanel
kagecreme
Pynt hakkede nødder og glasur

Rul dejen ud til ca. 30x40 cm. Smør remoncen og kagecremen ud over stykket. Stop ca. 1 cm. fra kanten. Rul dejen sammen fra den smalle led og skær den i 12 lige store snegle. Sæt dem på en bageplade med den løse ende under sneglen. Tryk dem flade (ca. 1 cm. tykke ).
Lad dem hæve lunt og tildækket i ca. 20 min.
Pensl med æg og drys med hakkede nødder. Bages i ca. 15 min. ved 200 C.
Når de er helt kolde pyntes de med brun glasur.

Spandauere :

16 stk.

1 del grunddej
Kagecreme
Glasur

Del dejen i 4 lige store stykker. Rul hvert stykke ud til ca. 16x16 cm. Del hvert firkant i 4 stykker. Bøj spidserne ind mod midten og tryk dem fast. Læg 1 tsk. creme i fordybningen. Sæt dem på en bageplade. Lad dem hæve lunt og tildækket i ca. 20 min.
Pensl med æg. Bages i ca. 15 min. ved 200 C.
Når kagerne er helt kolde pyntes med glasur.






Ingen kommentarer: