søndag den 20. februar 2011

Speltbrød


Det her speltbrød er hverken rugbrød eller fransbrød, men en ting midt imellem. Og jeg elsker når der næsten ikke er fedtstof i brød, og i den her opskrift er der kun 1 spsk. honning i. Det er jo skønt, og smagen er også rigtig dejlig og brødet er mættende. Hele familien guffede det i sig til frokost her i dag.

Her kommer opskriften, som jeg har fra Amo´s store bagebog.
Go´fornøjelse.


Speltbrød

500 g. fuldkorns speltmel
200 g. fuldkorns hvedemel
15 g. gær
1 spsk. honning
6 dl. lunkent vand
1 spsk sesamfrø
1 tsk. salt

Opløs gæren i 1½ dl. af det lunkne vand og tilsæt honningen. Lad blandingen stå og hvile i ca. 10 min., til den begynder at skumme.
Bland melet og salt godt sammen i en stor skål og lav en fordybning i midten.
Hæld gæropløsningen og resten af vandet i fordybningen.
Bland dejen grundigt sammen med hænderne til dejen føles elastisk og glat. Dejen vil være mere våd end en almindelig brøddej, og det skal den være.
Hæld dejen direkte i en smurt brødform på 2 liter. Lad den hæve, lunt og tildækket, ca. 30 min. Dyrs overfladen med sesamfrø.
Bag brødet i en 200 C. varm ovn i ca 35-40 min.

Ingen kommentarer: