tirsdag den 1. marts 2011

Fondant - Sugarpaste - MMF


Kært barn har mange navne. Man kan let blive i tvivl om hvad der er hvad, men som hovedregel kan man sige at fondant og MMF (marshmallow fondant) er til at overtrække kager. Og sugarpaste er til at lave blomster og andet finere pynt.
Når det så er sagt, vil jeg lige tilføje at man altså godt kan lave blomster osv. af fomdant og MMf.
Jeg må ærligt indrømme at jeg kun har arbejdet med MMF, som man selv laver. Mange køber færdig lavet fondant og sugarpaste og det er jo bare super smart, men jeg har ikke haft mulighed for at købe det endnu ( fordi jeg er for nærig til at betale 75 kr. i porto ).

Men til alle som har modet på at lave deres egen MMF så kommer opskriften her. Det er super let at lave, og jeg synes det er let at arbejde med. Man sksl bare passe på at den ikke bliver for tør, for så er den lige til at kyle ud.

MMF Fondant :

15 marshmallows
2 spsk. olie (fx. rapsolie)
4 spsk. vand
Ca. 1  - 1½ pk. flormelis

Marshmallows, olie og vand kommes i en skål. Det hele smeltes sammen over vandbad. Hvis du ønsker at farve din fondant så er det en god ide at putte farven i nu. Man skal bruge pasta farve, alm. frugtfarve duer ikke særlig godt.
Tag skålen af vandbadet og rør flormelis i lidt efter lidt. Du kan enten røre med en ske, ell. som jeg med en elpisker. Du skal tage det stille og roligt med flormelis, for kommer der for meget i så kan man lige så godt starte for fra. Når det minder om blød modelervoks, så tages det ud på bordet og æltes med flormelis, til det er, som modellervoks. Det skal gerne klister lidt til sidst, da det giver det bedste resultat. Jeg laver det gerne dagen inden brug. Men det kan sagtens opbevares længe i en tætlukket frysepose i køkkenskabet.
Husk at drysse med flormelis eller maizena før udrulning.

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hold da op 4 spsk vand og 2 spsk olie? og stadig kun 1 pakke flormelis???

Jeg undrer mig over det overhovedet bliver en arbejdsvenlig masse du får der?

Jeg laver den med 15 skum, 1 spsk olie og 2 spsk vand....

Kan du fortælle mig forskellen? Jeg bruger lidt under en pakke flormelis til hver portion, så jeg tænker bare når du skriver det dobbelte væske til samme mængde flormelis at din da må blive meget fedtet eller hvad?

Nåh jeg undrede mig bare, dejlig blog du har i øvrigt, er vild med dine boller som alle bare er 100% runde :D

Luise Sand sagde ...

Hej Mariamiss6

Tak for din fine hilsen :)

Jeg kan bedst arbejde med MMF, når det er blødt i det, men det er selvfølgelig en smagssag. Jeg har før prøvet andre opskrifter hvor der skal mere flormelis i, men så har jeg svært ved at rulle det ud, og jeg synes let det krakelerer hvis det feks. skal dække et hjørne på en kage. Jeg ælter det altid i hånden til sidst, og jeg stopper med flormelis, når det ikke klæber til hænderne, og så putter jeg det i en pose, hvor det for lov til at hvile lidt, bare ved stue temp. Så virker det super for mig.
Jeg bruger det ofte også til figurer osv, og så virker det bedst for mig, hvis massen ikke er for tør :)
Men igen så er det en smagssag, og det er bare at prøve sig frem.
Håber mit lange svar giver mening, ellers er du meget velkommen til at spørge igen ;)

Hygge Luise

Anonym sagde ...

Det lyder som en opskrift jeg må prøve:) Jeg må lige høre dig, hvor meget svarer denne portion til?? Jeg skal lave 2 kager i bradepander som skal overtrækkes med fondant. Og der ud over skal jeg bruge noget ekstra til noget pynt.

Og hvordan gør du når du skal bruge flere forskellige farver ud af en portion? putter du så først farven i til sidst??

Og til sidst, er det bedst at sætte det i køleskabet til dagen efter eller bruge det med det samme??
Vi skal holde fødselsdag søndag, og havde tænkt at lave kagen lørdag. Så skal fondanten laves fredag eller lørdag, eller er det bedst at ligge fondanten på kagen søndag først??

Beklager de mange og lange spørgsmål:)

Mvh Maria

Luise Sand sagde ...

Hej Maria...

Når du skal lave 2 bradepander + pynt så vil jeg nok lave 2 portioner.

Hvis jeg skal lave en stor kage som har en bund farve, så plejer jeg at indfarve den første portion mens jeg laver det (pasta farve i de smeltede skumfiduser).
Den anden portion laver jeg bare i hvid og indfarver så hen af vejen til pynt.

Du kan sagtens lave fondant nogle dage før og så putte den i en luft tæt pose og så på køl. Fondant kan holde sig i ca 2-3 uger på køl.
Du skal dog blot huske at tage den ud af køl i god tid, så det er til at arbejde med.
Jeg plejer at bruge fondanten med det samme jeg har lavet den, men der er jo et spørgsmål om hvor meget tid man har ;)

Du kan sagtens overtrække kagen lørdag, og så sætte den på køl. Du må bare ikke dække kagen ned i køleskabet, for så smelter/sveder fondanten. Den skal stå frit så den kan få luft...

Jeg håber mine svar kan hjælpe dig, ellers er du meget velkommen til at spørge igen ;)
Og held og lykke med kagerne og god fornøjelse...

Hygge Luise

Anonym sagde ...

Hej Luise.
Tusind tak for det fine og hurtige svar:) det er jeg virkelig glad for.

Jeg kom lige til at tænke på at det vel er vigtig at ligge en smørcreme eller sådan en chokolade creme som du har beskrevet inden man ligger fondanten ik??

Jeg ved ikke hvor meget tid jeg har søndag inden alle gæsterne kommer, så derfor ville jeg lave den lørdag, men er det ikke noget med at den sveder hvis ikke der kommer sådan et lag på??
Og så skal jeg jo også lige lære at arbejde med denne slags fondant:)

hov kom til at tænke på, er det lige meget hvilken olie man kommer i??

Endnu en gang tak for hjælpen:)
Maria

Luise Sand sagde ...

Hej igen Maria

Det er meget vigtigt at smørre kagen op førts, for ellers kan fondanten ikke sættes på...
Du kan evt lave en chokolade creme til opsmørring, som er nem at lave og atbejde med og smager skønt, den skal dog laves dagen før, og tages ud af køl i god tid så den er til at arbejde med.

Du kan følge linket her og finde opskriften
http://den-lille-kage.blogspot.com/2011/01/chokolade-creme-til-opsmrring.html

Eller fx lave en nutella smørcreme, som kan laves samme dag som den skal bruges.

Følg dette link
http://den-lille-kage.blogspot.com/2011/03/nutella-creme-til-opsmring.html

Håber det kan hjælpe dig lidt

Du skal bruge en neutral olie som fx. raps olie :)

Held og lykke med kagerne

Hygge Luise

Anonym sagde ...

Hej Luise
Tusind tak for svaret igen:) er meget glad for at du ville hjælpe:)
Rigtig god weekend
Maria

Unknown sagde ...

Hej. Jeg har lavet en forsøgs kage da jeg gerne vil lave en rigtig fin en til min søns 1 års fødselsdag.. Jeg havde lavet MMF'en dagen i forvejen, men da jeg skulle arbejde med den, skilte den og var slet ikke til at have med at gøre... Jeg forsøgte igen, og det gik lidt bedre, dog kunne jeg ikke få den over på kagen uden at den gik i stykker :( Har du et trick til hvordan man kan gøre? Jeg syntes også at min virkede meget tør til sidst at arbejde med, gør jeg noget forkert? Håber du lige har tid til at skrive tilbage :)

Jannie.

Luise Sand sagde ...

Hej Jannie...

Du har helt klart for meget flormelis i... Den må gerne være lidt klistret, dog uden at hænge i hænderne. Men som en lækker blød modelervoks...
Du kan også springe over der hvor gærdet er helt væltet og købe den færdig. I kop og kande er de begyndt at forhandle fondant, og det er ok pris og let at arbejde med ;)

Held og lykke med kagen

Hygge Luise

Anonym sagde ...

Hej kan man bruge en normal spise ske eller skal man bruge en speciel ske

Luise Sand sagde ...

Hej.

Jeg bruger bare en helt almindelig spiseske ;)

Hygge Luise

Anonym sagde ...

Ok tak for dit super hurtige svar :-)