fredag den 6. maj 2011

Kartoffelpizza


Den her blog handler jo om brød og kage, men der kan alligevel godt lige blive plads til den her kartoffelpizza. Den har jo også brød bund;)
Jeg fandt opskriften ved Newyorkerbyheart som har den fra Kagekonen og sådan kan vi nok blive ved hehe :)
Den smager bare helt fantastisk, og det er absolut ikke sidste gang at den kommer til at stå på menuen.

Kartoffelpizza

25 g gær
2½ dl lunkent vand
1 tsk. salt
150 g durummel
200-250 g hvedemel
2 tsk. olivenolie

Gæren opløses i vandet. Herefter tilsættes salt og mel. Hold lidt af hvedemelet tilbage, så dejen ikke bliver for fast. Lad den hvile i 1 time.

Fyld:
4 mellemstore kartofler i meget tynde skiver
1 løg i halve ringe
1 mozzarellaost i tern
2 store håndfulde frisk baby spinat
1-2 kviste frisk rosmarin
3-4 skiver parmaskinke i mindre stykker
groft salt, friskkværnet peber

Kartoffel, løg, ost, spinat og krydderier blandes i en skål og fordeles på den olivesmurte, tyndt udrullede pizzabund. Se note.

Pizzaen bages ved 250 grader i ca. 20-25 minutter (se note 2)

Note 1:
Jeg valgte at lægge skinken på efter at pizzaen havde bagt i 15 minutter og så give den 5 minutter i ovnen, da jeg ikke bryder mig om når det får for længe i ovnen.

Note 2:
Jeg satte den bageplade jeg skulle bage pizzaen på i ovnen mens den varmede op, så bagepladen blev super varm. Jeg tog så bagepladen ud og skyndte mig at lægge pizzaen på, fyld på og så i ovnen igen. Så fungerer det lidt ligesom en pizza-stenplade og bunden bliver sprød og lækker.

Ingen kommentarer: