mandag den 16. maj 2011

Mud cake

Den her opskrift er super super lækker. Det er en chokolade kage, men en meget svampet udgave. En konfekt kage tror jeg man kalder det. Den er lækker som bund i en lagkage.
Jeg har opskriften fra annettes kager

Mud cake
(til rund form på 25 cm eller firkantet form på 22x22cm)

250 g smør
250 g mørk chokolade

8 tsk. instant coffee
180 ml vand
150 g self-raising mel (laves af: 215 g mel, 2 ½ tsk. bagepulver og 3/4 tsk. fint salt.)
150 g mel
60 g kakao
½ tsk. natron
550 g sukker
4 æg 8 tsk. rapsolie
125 ml kærnemælk

Smør, chokolade, vand og kaffe kommes i en gryde og smeltes ved lav varme.
Mel, selv-raising mel, kakao og natron sigtes sammen i en skål. Tilsæt sukker og bland det hele godt.
Æg, olie og kærnemælk blandes let sammen med en gaffel for sig selv.
Det hele røres sammen i en skål med en dejskraber. Sørg for at komme godt omkring så der ikke er mel klumper i dejen.
Dejen hældes i en form betrukket med bagepapir i bund og op af siderne. Kagen hæver temmelig meget, så lav gerne siderne højere end selve formen.

Kagen bages ved 160 grader i 1 time og 50 min, midt i ovnen.
Kagen skal have ro, og kan godt falde sammen. Så undlad hopperi ved siden af ovnen;), og vent længe med at kigge ind. Jeg åbner slet ikke ovnen den første 1 ½ time.
Her efter afkøler jeg kagen, pakker den ind i husholdningsfilm og så i køleskabet. Jeg bager den gerne nogle dage inden den skal bruges, for den bliver simpel hen så lækker af at få lov til at stå i køleskabet. Den kan godt drille, og jeg kan stadig være uheldig at den falder sammen for mig. Den kan dog stadig spises, men der bliver noget mindre kage ud af det så.

Ingen kommentarer: